Software
Treky, cestopisy
Nejstahovanější
KGrid (23598x)
KControls - sada komponent (17790x)
KHexEditor (5278x)
KIcon (2584x)
CAN Event Manager (446x)

Rumunsko 2003 (Banát, Retezat)

Plzeň - Oradea - Oravita

Sobota 28.6. - neděle 29.6.

Orientační mapka

Za rok po Bajkale jsme v poněkud obměněné sestavě naplánovali trek po rumunském Banátu. Z "bajkalské" sestavy nás zbylo 3: já, Martin a Andrey. Přidal se k nám ještě náš kamarád Petr, můj kámoš z vejšky Franta alias Ferri, a Andrey kamarádka Hanka alias Vevera.

Plánování se ujal Martin, oproti Bajkalu to měl jednodušší: žádná víza. Martin nám v podstatě jen zamluvil zpáteční jízdenku v Cestovní agentuře Šimková provozující tehdy autobusovou linku z Olomouce resp. Brna do rumunského města Oradea. Jízdné bylo 1500 korun.

Plánování trasy se ujal taky Martin (hlavně zpočátku, než jsme se s Frantou oddělili), takže si skoro vůbec nepamatuju, kudy jsme to vlastně šli. Google Earth je ale skvělý program, takže jsem se rozpomenul(:o)).

Pozn. Rumunské názvy uvádím tak jak se píší, ale bez rumunských písmenných specialit (jsem trochu línej to hledat).

Sobota 28.6. Rozhodujem se přistoupit v Brně, takže jedeme brzo ráno busem z Plzně do Brna, kde asi 2 hoďky čekáme na onen "karpatský expres". Cesta tímhle busem proběhla v pohodě, asi po 8 hodinách jízdy nás autobus vyklápí u hraničního přechodu Artánd/Borš. Hranice překračujeme pěšky těsně před půlnocí a měníme si lei. Pěšky pak pokračujeme až na předměstí Oradey. Asi na první tramvajové zastávce dospíme do rána a první tramvají přejedeme do centra.

Neděle 29.6. Oradea se mně docela líbí, očekával jsem to tu trochu zanedbanější. Po delší procházce městem nacházíme nádraží. Chceme přejet do Temešváru a odtud busem do vesnice či spíš městečka Oravita. Zde by mělo začít naše pěší putování po Banátu.

Volíme nejbližší vlak do Temešváru a neznaje cenové relace, skočíme na nabídku fajnovýho místního "expresu". Jedná se o jakousi větší tramvaj s klimatizací a jinými vymoženostmi. Ovšem za příplatek v přepočtu asi 120 korun. Vlak jede solidně, ale klimatizace nesnesitelně vrčí a chladí moc. Nevadí, má se prubnout všechno, příště budeme chytřejší.

Nové expresní vlaky v RumunskuTemešvár

Temešvár. Z nádraží zamíříme do centra, poblíž by měl být i autobusák. Centrum se jeví zachovalé, nepozoruju žádné zbytky revoluce, které bych tu očekával. Na autobusáku máme štěstí, bus do Oravity na sebe nenechá dlouho čekat, a tak se co nevidět vezeme po výpadovce na srbský Vršac. Těsně před hranicema v Moravici odbočíme vlevo a po projetí několika vesniček vystupujeme v městečku Oravita (čti: oravica).

TemešvárTemešvár

Náš první cíl je vyhlídka Sfanta Helena. Od zastávky busu tedy správně pokračujeme podél hlavní silnice do Aniny, ale asi proto, že Oravita je nesmírně roztahaná (jako asi všechny rumunské vesnice), mineme správnou odbočku a pokračujeme roklí vpravo vedle silnice do Aniny. Kousek za Oravitou nacházíme plácek s ohništěm. Usínáme a nestaráme se o to, že si cestu další den znatelně prodloužíme.